Hosszabb élet D vitaminnal

A D-vitamin hatásait elemző eddigi legátfogóbb tanulmány szerint a vitamin - megfelelő mennyiségben alkalmazva - némileg meghosszabbíthatja életünket. A tizennyolc korábbi kutatásból származó adatok átfogó elemzése szerint a D-vitamin jelentősen csökkentette a korai halálozás esélyét azokhoz képest, akik nem gondoskodtak szervezetük megfelelő vitaminpótlásáról.

Philippe Autier (International Agency for Research on Cancer, Lyon) és Sara Gandini (European Institute of Oncology, Milan) tizennyolc eddigi tanulmány adatait gyűjtötte össze, amelyekben a D-vitamint tartalmazó táplálékkiegészítők hatásait elemezték. Az Archives of Internal Medicine c. folyóiratban közzétett publikáció végkövetkeztetése szerint a vitamin jelentősen - körülbelül 7%-kal - csökkenti a halálozási rátát, így ha a vitamint megfelelő mennyiségben fogyasztjuk, megnövelhetjük élettartamunkat (az adatsor összesen nagyjából 60 000, közép- és időskorú felnőtt adatait tartalmazta). "A tanulmány igen fontosnak tekinthető, ugyanis ezek az adatok már korábban is a rendelkezésünkre álltak, de senki nem vont belőlük egységes következtetést. Így viszont egyértelmű, hogy a D-vitamin növeli az élettartamot" - mondta Samir Samman, a Sydney Egyetem táplálkozástudománnyal foglalkozó kutatója.

A kutatók egyelőre nem nevezték meg azt a mechanizmust, amely felelőssé tehető a vitamin élethossznövelő hatásáért: a vitamin vélhetően egyaránt jótékony hatással van az anyagcserére és az immunrendszer működésére, de ennek igazolásához még további kutatások szükségesek. A D-vitamin a sejtek növekedésére gyakorolt hatásain keresztül mérsékelheti a rákos daganatsejtek agresszivitását, a koleszterinszint-csökkentő sztatinok serkentésén keresztül óvhat minket a szívinfarktustól, csontritkulással szembeni védőhatása már régóta ismert.

A vitaminhoz a táplálékkiegészítőkön kívül például gabonafélék, lazac, tonhal, tojás vagy különféle tejtermékek fogyasztásával juthatunk hozzá, de fontos az is, hogy megfelelő időt töltsünk napfényen, a D3-vitamint ugyanis szervezetünk is képes előállítani, a vitamin bőrben található előanyagából.
Nemrég jelent meg egy a mostanihoz hasonló kutatás is, amely a C-vitamin rákkal szembeni - eddig nem ismert - védőmechanizmusát tárta fel: a John Hopkins Egyetem kutató szerint a káros szabadgyökök nemcsak a DNS roncsolásán keresztül segíthetik elő a daganatok kialakulását, hanem a tumornövekedés serkentésén keresztül is.

A kutatók szerint a szabadgyökök semlegesítésén keresztül a C-vitamin elsősorban a tumornövekedést gátolhatja, amellett, hogy a mutációk számát is mérsékli (a kutatásról korábbi cikkünkben olvashat bővebben: C-vitamin a rák ellen: egy új elmélet).

Fontos megjegyezni, hogy az antioxidáns-rendszer szempontjából is érdemes a megfelelő egyensúlyra törekednünk, így D-vitaminból sem érdemes túlzott mértékben fogyasztanunk, csak indokolt esetekben. Ha megfelelő mennyiségű zöldséget, gyümölcsöt, illetve tejterméket vagy halat fogyasztva táplálkozunk és nem egy betegség utáni regenerációs időszakban vagyunk, akkor nem érdemes használnunk az étrendkiegészítőket, hiszen ezek túlzott fogyasztása bizonyos antioxidánsok fokozott bevitelét, illetve termelődését okozhatja. Ennek következtében felborulhat a szervezetünk sejtjeiben lévő egyensúly, ami végül súlyos egészségi problémákhoz vezethet a későbbiekben.

[origo] egészség

A D-vitamin szerepe
a csontritkulás megakadályozásában

A szakemberek és a laikusok körében is ismert, hogy a megfelelő csontállomány kialakításához elegendő mennyiségű D-vitamin napi bevitelére van szükség. A kutatók azonban meglepően keveset tudnak erről a rejtélyes molekuláról.

Orvosi jegyzet a csontritkulásról

A D-vitamint az emberi szervezet napsugárzás hatására képes előállítani, de lehetséges a "kész termék" bevitele is, például hal fogyasztásával vagy különféle vitaminkészítményekből. A megfelelő mennyiségű vitamin megakadályozza a csontritkulás (osteoporosis) kialakulását.

Laboratóriumi körülmények között azonban a molekula meglehetősen furcsán viselkedik. A várakozásoknak megfelelően csontritkulásos egerekben csökkenti a csontfaló sejtek (osteoclastok) számát, azonban ha tisztított csontvelőhöz adják, a hatás éppen ellentétes: a vitamin növeli a csontfaló sejtek mennyiségét.
Japán kutatók megvizsgálták, hogy mi történik, ha a D-vitamint a csont lebontásáért felelős sejtek előalakjaihoz adják hozzá. A D-vitamin meggátolja a RANK nevű anyag keletkezését, ami eredetileg arra serkenti az előalakokat, hogy osteoclastokká váljanak.

Ha azonban a csontfaló sejtek mellett csontépítő sejtek (osteoblastok) is jelen vannak, akkor a vitamin éppen ellenkező hatást vált ki, és serkenti a RANK keletkezését. Ez a mechanizmus felelős a helyes arány kialakításáért a csont felépülése és lebomlása között.
A D-vitamin terápia tehát mindenképpen hasznos lehet akkor, ha a csontállomány egyensúlya a csökkenés irányába billent el.

[origo] egészség

Publikálva: 2010. november 24.
Kapcsolódó termékek
C vitamin, 1000mg fénykép
C vitamin, 1000mg
25 mg csipkebogyóval
és 25 mg citrus
bioflavonoiddal,
30 szem
Normál ár:
1400 Ft
mennyiség növelésemennyiség csökkentése
db
Alap Energia Multivitamin fénykép
Alap Energia Multivitamin
Az egészséges család nagydózisú multivitaminja. Most Omega 3-al és Q10-zel - pH 8,7
Normál ár:
7610 Ft
mennyiség növelésemennyiség csökkentése
db
Közepes Energia Multivitamin fénykép
Közepes Energia Multivitamin
Az aktív emberek vitaminja. Most Omega 3-al és Q10-zel. - pH 7,1
Normál ár:
11340 Ft
mennyiség növelésemennyiség csökkentése
db
Nagy Energia Multivitamin fénykép
Nagy Energia Multivitamin
Menedzserek és sportolók vitaminja.
Most Omega3-mal és Q10-zel. pH 8,3
Normál ár:
17500 Ft
mennyiség növelésemennyiség csökkentése
db
C vitamin 1000mg eper ízű pezsgőtabletta fénykép
C vitamin 1000mg eper ízű pezsgőtabletta
1000 mg, 20 db eper ízű pezsgőtabletta
Normál ár:
1400 Ft
mennyiség növelésemennyiség csökkentése
db
C vitamin 1000mg citrom ízű pezsgőtabletta fénykép
C vitamin 1000mg citrom ízű pezsgőtabletta
1000 mg, 20 db citrom ízű pezsgőtabletta
Normál ár:
1400 Ft
mennyiség növelésemennyiség csökkentése
db

Legutóbb olvasott oldalaink: